Sardinia between product maturity and international competition. La destinazione Sardegna tra maturità di prodotto e scenario competitivo internazionale

TitleSardinia between product maturity and international competition. La destinazione Sardegna tra maturità di prodotto e scenario competitivo internazionale
Publication TypeJournal Article
Year of Publication2014
AuthorsRenoldi, S
JournalALMATOURISM Journal of Tourism, Culture and Territorial Development
Volume5
Issue1
Pagination81-91
Abstract

The paper proposes the analyses of medium‐long term dynamics experienced by the accommodation system of Sardinia in the light of growing maturity signals for regional tourist product. Potentials referring to a progressive diversification of incoming markets have been assessed in the light of domestic and international outgoing flows, as well as of megatrends crossing international tourism market. Results underline an only apparent inconsistency with respect to the positive evolution of macroeconomic variables relating to regional hospitality sector.

L’articolo propone una rilettura delle dinamiche di medio‐lungo periodo sperimentate del sistema ricettivo della Sardegna alla luce del crescente grado di maturità della destinazione. Il potenziale associato a una progressiva diversificazione dei bacini di utenza viene valutato alla luce dell’evoluzione dei movimenti outgoing nazionali e internazionali, nonché delle tensioni che attraversano il mercato turistico internazionale, evidenziando una solo apparente contraddittorietà rispetto all’evoluzione positiva delle variabili macroeconomiche riferibili al settore turistico-ricettivo regionale.

URLhttps://almatourism.unibo.it/issue/view/429